niedziela, 3 kwietnia 2016

Z serii moje sportowe zajawki... KENDO.



   Czesc Kochani!
Staram sie wrocic na bloga by dodawac regularnie posty, najwiecej czasu mam jednak w niedziele, wiec to zapewne w niedziele bede wstawiac dla Was cos nowego.
Wstepnie mial byc dzisiaj post o redukcji, ale ze przez ostatnie kilka dni rozgrywaly sie Mistrzostwa Europy w Kendo, postanowilam napisac o tej sztuce walki na blogu.
  Dlaczego? Trenowalam kendo na studiach pod skrzydlami olsztynskiego klubu sportowego Kendo Shodokan Olsztyn (OLSZTYN KENDO SHODOKAN NA FB).
   Zdaje sobie sprawe, ze kendo nie nalezy do popularnych dyscyplin sportowych w naszym kraju, ale mysle ze warto o tej sztuce walki wspomniec, poniewaz Polska ma ogromne osiagniecia  w tej dyscyplinie na arenie miedzynarodowej!
   Z mojego bloga wiecie, ze kocham cwiczyc szczegolnie w domowych warunkach, tancze dancehall i style pokrewne, ale wiekszosc z Was nie zdaje sobie sprawy, ze swego czasu trenowalam japonska szermierke - kendo (ternowalam, bo wyjechalam do Anglii, ale juz w czerwcu wracam do PL i do mojego macierzystego klubu! <3).
   Kendo chcialam trenowac od zawsze w sumie, chyba zaczelo sie to (zakielkowala moja chec do trenowania) od momentu w ktorym siegnelam po pewna ksiazke mojego taty pt. ''Bushido'' (Bushido to kodeks samurajów). Tam opisane byly dalekowschodnie sztuki walki od ju jutsu, przez karate po sumo i wlasnie kendo. Uwielbialam ogladac ryciny strojow. I to wlasnie stroje do kendo mnie zachwycily. Kiedy moj tata chcial mnie zapisac na jakas sztuke walki, a ja zaproponowalam KENDO, tata uznal, ze nigdy mi sie to do niczego nie przyda (no bo gdzie ja bede z bambusowym kijem po ulicy chodzic?) i zebym wybrala inna sztuke walki, wiec aby na cos sie zapisac wybralam aikido, ale nie przypadlo mi ono do gustu z pewnych wzgledow. Gdy juz zaczelam sama na siebie zarabiac, zapisalam sie na to co chcialam i bylam wniebowzieta!
   Opowiem Wam troche o tym czym jest kendo, jaka jest geneza tej sztuki walki z Kraju Kwitnacej Wisni, pokaze stroj oraz bron.
  Zaczynajmy! :)
KENDO (pol. droga miecza) - to sztuka walki wywodzaca sie z japonskiej szermierki samurajow.
Kendo  uprawia dziś na świecie około 7 mln ludzi. Co trzy lata odbywają się mistrzostwa świata, w pozostałych latach mają miejsce mistrzostwa Europy. Organizacje EKF i IKF nadzorują m.in. nadawanie stopni mistrzowskich DAN.
Kwalifikacje zawodników kendo, podobnie jak w innych dalekowschodnich sportach walki, wyraża się stopniami uczniowskimi kyū oraz stopniami mistrzowskimi dan. W karate, teakwodno czy judo stopien wyraza kolor pasa, w kendo natomiast nie ma takiego wyznacznika stopnia (co uwazam, za bardzo fajne - bo jestesmy sobie rowni).
W Polsce kendo jest uprawiane od roku 1973.

Stroj i bron w Kendo.

Tradycyjny japoński ubiór osoby początkującej, jak i zaawansowanej składa się z:
  • gi – granatowa góra stroju,
  • hakama – granatowe spodnie.
Podczas treningów Kendo wykorzystujemy sprzęt:
  • shinai – bambusowy miecz,
  • bokken – drewniany miecz,
  • kodachi – krótki drewniany miecz.
Dodatkowo osoby zaawansowane używają kendogu – zbroi ochronnej, która składa się z następujących elementów:
  • kote – ochraniacze rąk i nadgarstków,
  • tare – ochraniacz ud,
  • do – ochraniacz brzucha,
  • men – ochronny hełm.











 Zasady walki sportowej.

Zawody sportowe w kendo obejmują walki prowadzone wyłącznie przy użyciu mieczy bambusowych shinai. Celem walki jest trafienie przeciwnika w jedno z miejsc przewidzianych regulaminem. Obszarami ataku dozwolonymi w kendo są strefy ciała chronione protektorami. Nazwy punktowanych trafień związane są z nazwami tych stref:

men-uchi - cięcie w środek głowy oraz w prawą i lewą skroń

do-uchi - cięcie w prawy lub lewy bok napierśnika

kote-uchi - cięcie w prawe przedramię; w lewe - tylko w szczególnych przypadkach

tsuki - pchnięcie w tsuki-dare, czyli w osłonę gardła

 punkty ataku - datosu-bui

Kryteria wymagane do zaliczenia trafienia jako yuko-datotsu (udany atak punktowany) i przyznanie zawodnikowi punktu ippon są określone przez regulamin; każde trafienie jest dokładnie oceniane przez zespół złożony z trzech sędziów pola walki, a o przyznaniu punktu ippon decyduje spełnienie tych kryteriów. W szczególnych przypadkach punkt wcześniej zaliczony zawodnikowi może zostać odwołany: torikeshi. Nie przyznawane są punkty w sytuacji, gdy obydwaj zawodnicy zadają trafienia jednocześnie ( ai-uchi ), nawet jeśli są one poprawne pod każdym innym względem. Zawodnikowi można przyznać punkt na skutek popełnienia przez jego przeciwnika dwóch przewinień - hansoku.

Na koniec chcialabym przekazac Wam nowiny z ME ze Skopje (Macedonia):
Polska druzyna mezczyz zdobyla srebrny medal.
Druzyna kobiet ulokowala sie tuz za podium.
Krzysztof Bosak zdobyl brazowy medal w turnieju indywidualnym.
Alina Gdeczyk i Maciej Wierzbowski z nagrodami KANTOSHO!!! (za ducha walki)
Druzyna juniorow niestety bez wiekszyych osiagniec.




To jest chyba wszystko co z grubsza w kendo jest istotne, mam nadzieje, ze choc troche Was zaciekawilam tematem wschodich sztuk walki - szczegolnie kendo :)

Wiedzieliscie w ogole, ze istnieje taka dyscyplina sportowa?
Trnowaliscie jakas sztuke walki, lub ktos z waszych znajomych?
Zapraszam do dyskusji!:)

PS: Materialy zaczerpnelam ze strony Polskiego Zwiazku Kendo oraz Gliwickiego Klubu Kendo.

Linki:
Polski Zwiazek Kendo
Kedno Shodokan Olsztyn












(

9 komentarzy:

  1. Czegoś takiego jeszcze nie widziałem, jestem strasznie mile zaskoczony, że zobaczyłem coś innego niż tylko ciuchy i kosmetyki :) Pozdrawiam http://mylifeismyonlylove.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojejku, strasznie mi milo! :)
      Strasznie trudno jest sie przebic w tej blogosferze, szczegolnie jesli piszesz o czyms innym niz wszyscy:)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Nigdy nie słyszałam o kendo :) Podoba mi się ta dyscyplina, wydaje się jakaś mniej brutalna, niż głupi boks :)
    Strój na serio wygląda super! Choć nazw na pewno nie spamiętam :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi w kendo spodobal sie spokoj i taki mistycyzm. Na poczatku kazdego treningu siadalismy w siedzie klecznym od osoby najwyzszej stopniem do tej z stopniem najnizszym, na przeciwko siedziala nasza sensei Aga Wial (jest na zdjeciu na gorze:)) i pozdrawialismy sie w jezyku japonskim oraz skladalismy uklon. To byl taki fajny rytulal. Wszystko w kendo jest bardzo dopracowane. Ciesze sie, ze Ci sie spodobalo :)
      Zawsze zachecam do sprobowania swoich sil w tej dyscyplinie, bo moze zaczac kazdy, bez wiekszych umiejetnosci czy sprawnosci fizycznej :)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  3. No szczerze też o takim czymś nigdy nie słyszałam i jestem zdziwiona, że nawet dziewczyna się takim czymś pasjonuje, no świat idzie do przodu! Zyczę sukcesow w tej dziedzinie :)
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie na ROZDANIE!

    ROZDANIE NA BLOGU - KLIK! =)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie w domu na polce lezala czerwona ksiazeczka pt ''Bushido'' (bushido jest kodeksem samurajow''. Jako dziecko uwielbialam zagladac do niej i ogladac japonskie ryciny (to ze obkleilam ja tez w naklejki z gum z lalkami barbie to inna sprawa ;P) i tam jedna z przedstawionych sztuk bylo kendo. Bardzo spodobal mi sie wtedy stroj. To chyba zdecydowalo o wyborze :) Mon tata tenowal jako dziecko judo, wiec sztuki walki byly u mnie dosc powszechne :)
      Dziekuje Ci bardzo i pozdrawiam! :)

      Usuń
  4. Białe miecze i szermierka skojarzyły mi się z tą dyscypliną, jednak ta wydaje się o niebo ciekawsza i uduchowiona. Niesamowite, nigdy o niej nie słyszałam. Największy podziw budzi we mnie tak specyficzne zainteresowanie. Choć jak widać nie jedyne. Jestem pod nieukrywanym wrażeniem, no i bądź co bądź wolałabym, nie zajść Ci za skórę. Życzę sukcesów i rozwijania pasji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz racje kendo jest bardzo uduchowione, szermierka to typowy sport, Kendo to juz sztuka (choc bardzo sportowa). Hah nie ma sie czego bac, jestem bardzo mila :)
      No i zasada jest taka ze jesli nie musimy sie bronic nie uzywamy shinai do walki ;)
      Dziekuje i pozdrawiam! :)

      Usuń
  5. Ale super. :D Moja siostra bardzo interesuje się Azją i wgl, najbardziej Japonią. :3 ♥
    https://dariadance.wordpress.com/

    OdpowiedzUsuń