poniedziałek, 1 lutego 2016

Nowa piramida zywieniowa.

 


  
Hej!
Widzialam po statystykach, ze bardzo spodobala Wam sie seria ''Kuchnie Swiata'', co ogromnie mnie cieszy i mam nadzieje, ze kolejne pozycje przypadna Wam do gustu :)
Uwielbiam gotowac  i wyprobowywac nowe smaki i gdybym tylko miala wielka, przestronna kuchnie, zaopatrzona w swieze ziola w doniczkach, moglabym gotowac po jakies 12h dziennie i prowadzic program kulinarny 24 godziny na dobe :)
   Dzisiaj oszczedze Wam przepisow, ale pozostaniemy w temacie zywienia.
Jak wieksza czesc z Was zapewne wie (w internecie i mediach spolecznosciowych bylo o tym glosno), naukowcy z Universytetu Harvarda opracowali nowa piramide zywieniowa, oparta o nowe badania i zalozenia kuchni srodziemnomorskiej - uwazanej za najzdrowsza (i jak dla mnie najsmaczniejsza! :)) !
  Z piramida zywienia mieliscie zapewne stycznosc w szkole - juz od najmlodszych lat, bo w szkole podstawowej, Panie nauczycielki pokazywaly Wam co nalezy jesc, aby zdrowo sie odzywiac. Na pewno to pamietacie.
    W nowej piramidzie pojawia sie kilka zmian i dodatkow, jedni uwazaja to za dobre zmiany, inni za niepotrzebne, a jeszcze inni za jakas totalna bzdure, ale od poczatku...

   Czym jest piramida zdrowego zywienia?
Jest to prosty schemat, obrazujacy ogolne zasady zdrowego, racjonalnego odzywiania.
Mowiac o zdrowym odzywianiu, mam na mysli regularne spozywanie tych pokarmow, ktore dostarczaja naszemu organizmowi optymalna ilosc energii i zalecanych skladnikow odzywczych (oczywiscie we wlasciwych proporcjach). Zdrowa, racjonalna dieta pozwala nam cieszyc sie zdrowiem, dobrym samopoczuciem przez cale zycie.
  Kazdy z produktow znajdujacych sie w piramidzie zywieniowej, powinien znalesc sie w naszej diecie, jest to gwarantem zdrowia.

Jak wygladala stara piramida zdrowego zywienia (z roku 1992)?

Jak widac na schemacie, podstawa zywieniowa byly produkty wieloziarniste, zbozowe, maczne, czyli pieczywo, kasze, makarony, ryz. Zaraz za produktami zbozowymi ulokowaly sie warzywa i owoce. Dalej mamy nabial, mieso (bez podzialu na chude i tluste ), ryby oraz jaka. Na samym szczycie znajdziemy slodycze i tluszcze - czyli cos czego powinnismy unikac.
  I co w mojej ocenie w tej piramidzie jest nie tak?
Ano bazuje ona glownie na weglowodanach - nie ma tu podzialu na weglowodany proste i zlozone. Te pierwsze powinnismy ograniczac, poniewaz sprzyjaja tyciu. Kazdy z nas dzisiaj wie, ze bialy makaron lepiej zastapic razowym, podobnie z pieczywem - tu tego podzilu nie ma, co moze wprowadzic w blad.
Jeszcze jedno - prawie wykluczenie tluszczy - nie jest to dobre, wiele tluszczy jest nam niezbednych do prawidlowego funkcjonowania (omega - 3, czy omega- 6). Zrodlem zdrowych tluszczy sa owoce morza, ryby oraz oleje roslinne.
Unikac natomiast powinnismy tluszczow trans. Znajduja sie one np. w utwardzonych sztucznie margarynach.

  Jak wyglada nowa piramida zywieniowa?


Mam nadzieje, ze widzicie juz na pierwszy rzut oka roznice.
Na dole piramidy umieszczono aktywnosc fizyczna. Wielu z was moze sobie pomyslec: ''Hej, ale to jest piramida zywieniowa, co ma do tego ruch?''. Ano ma, chociazby dlatego, ze wiekszosc z nas ma siedzacy tryb zycia (inaczej niz wczesniej) i jest on czynnikiem sprzyjajacym tyciu! Dlatego ruch jest tak wazny. Kolejna warstwa to proodukty z pelnego przemialu i tluszcz roslinny. Czyli jak widzicie, skorygowano blad - dobre zboza tak, produkty pszeniczne juz nie dokonca, no i sprowadzono z samego szczytu piramidy - tluszcze roslinne! Kolejne produkty dla nas wazne to owoce oraz warzywa (i to raczej w odwrotnej kolejnosci ;)) - czemu chyba tlumaczyc nie trzeba, ze maja wiele witamin i mineralow niezbednych do prawidlowego funkcjonowania organizmu. Nowoscia jest tutaj kolejny punkt - czyli orzechy i rosliny straczkowe. Dlaczego naukowcy tak to wydzielili? Widzicie, w orzechach i roslinach straczkowych takich jak fasola, czy groch - znajduje sie mnostwo dobrego bialka i waznych skladnikow odzywczych, dobrych dla naszego mozgu oraz zdrowych tluszczy.
 Kolejna innowacja to rozpisane zdrowe miesa: ryby i drob (chudy np. indyk) plus jaja. W starej piramidzie nie bylo tego podzialu. Wyzej znajduje sie nabial i suplementy wapnia. Duze ilosci nabialu nie sa dobre dla osoby doroslej, ale nie jestem osobiscie za tym, zeby je totalnie wykluczyc z diety. Na samym szczycie mamy slodycze, produkty przetworzone, produkty z glutaminianem sodu i uwaga ... czerwone mieso!
  Tak, tak wolowina przez wielu uwazana jest za super zdrowe mieso, ale jak wykazaly badania WHO, nadmierne spozywanie wolowiny (tej tlustej) i przetworzonego miesa, moze (a chyba nawet powoduje) powodowac zwiekszenie ryzyka zachorowania na nowotor jelit!
Osobiscie uwazam, ze to nie samo mieso powoduje raka, a dodatki, czy antybiotyki.

Ja osobiscie jako pomocy w zywieniu uzywam ''talerza zdrowego odzywiania'', opracowanego przez Harvard School of Public Health.
Wyglada on tak:

Zwolennikow nowej piramidy jest sporo, ale spotkalam sie tez z zupelnie innym pogladem na zdrowe zywienie. Chociazby dietetyk m.in Joanny Jedrzejczyk (polskiej zawodniczki MMA), Pan Mauricz, odwraca ta piramide o 180 stopni i uwaza, ze tluszcze zwierzece jak i mieso sa bardzo waznym punktem naszej diety i wcale nie sa szkodliwe, tak jak nam to probuja wcisnac naukowcy.


    No coz, moim zdaniem warto miec swoj rozum, duzo czytac na ten temat, no i obserwowac reakcje swojego organizmu. Nalezy znalesc zloty srodek i nie popadac w skrajnosci.

A co Wy myslicie o nowej piramidzie zywieniowej?
Zapraszam do dyskusji! :)

36 komentarzy:

  1. Nowa piramida żywieniowa jest znacznie lepiej zbilansowana pod wieloma czynnikami. Przede wszyskim to o czym każdy zapomina to ruch i picie dużej ilości płynów, dlatego jak najbardziej jestem na TAK. Jeśli ktoś jest zainteresowany zdrowymi posiłkami to u mnie na blogu, różne propozycje.
    Pozdrawiam, bardzo fajny wpis :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyglada na pewno lepiej od tej z 1992 roku :)
      Bardzo dobrze, ze znalazl sie tam ruch, nie wyobrazam sobie zdrowego organizmu bez sportu!
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Ruch i woda to podstawy, dzięki którym organizm może zachować zdrowie i witalność. Zdrowe żywienie, wedle piramidy ma ogromny wpływ, chociaż nie wiele osób zasad tych przestrzega.
    Lubię medycynę naturalną, a wedle niej właściwa dieta pozwala zwalczyć wszelkie choroby, nawet nowotwory.
    Jeśli wszyscy stosowaliby się do zaleceń żywieniowych na pewno mielibyśmy miej chorób na swiecie:)

    http://e-anetabloguje.blog.pl/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tez mi sie tak wydaje :)
      Na pewno powinnismy monitorowac nasz organizm i samemu dzieki temu dochodzic do tego co na nasz ogranizm wplywa pozytywnie:)
      O rety, tez interesuje sie medycyna naturalna! :)

      Usuń
  3. Świetny wpis , a blog jest jednym z lepszych jakie ostatnio widziałam :)
    Wpis jest świetnie napisany, też uważam że powinno się poświęcać dużo czasu na aktywność fizyczną oraz pić dużo wody(lecz trzeba pamiętać ,żeby do codziennej porcji wody dodawać szczyptę soli, bo inaczej doprowadzimy do usunięcia minerałów). Polecam jeść orzechy włoskie, laskowe czy pekan . Kupujcie tylko te w łupinkach !!!!! Kupić można je w Kauflandzie :)
    Obserwuję i lubię strone na fb - mam nadzieję ,że mój blog również Ci się spodoba i polubisz moją stronkę na fb oraz zaobserwujesz bloga :)
    http://natalie-forever.blogspot.com/2016/01/ekologiczny-olej-z-rozy-pizmowej.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ile radosci mi to sprawilo! :)
      Bardzo staram sie przykladac do tego co Wam prezenuje :)
      Mam nadzieje, ze sie nie zawiedziesz :))

      Usuń
  4. Myślę, że ta nowa piramida wygląda lepiej, niż stara ale wciąż jestem zdania, że każdy powinien dobierać dietę adekwatnie do jego potrzeb, organizmu itd :) Plus za to, że zawarli tam aktywność fizyczną, ludzie teraz naprawdę o tym zapominają i zamiast ruszyć zad sprzed telewizora/komputera to oczekują, że magiczne pigułki załatwią sprawę i zapobiegną chorobom, a nawet sprawią, że będą szczupli :P

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetny pomysł na post :)
    Muszę się wreszcie zacząć stosować do takich piramid xd
    Pozdrawiam! :D
    Mój blog - klik ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rystrykcyjnie przestrzegac nie trzeba, ale warto chociaz lekko nawiazywac w swojej diecie do tego schematu, choc niektorzy dietetycy ukladaja diete o 180 stopni inna od tego schematu ;)

      Usuń
  6. Lubię się zapoznawać z takimi zmianami dotyczącymi żywienia. Moim zdaniem ta nowa piramida jest lepsza, ale i tak nie stosuję się do niej perfekcyjnie. Tak jak napisałaś - dobrze mieć swój rozum. No i oczywiście są rzeczy które zwyczajnie lubię - nabiał, sery, mleko, jogurty naturalne i jem ich na prawdę dużo i przez żadną piramidę nie mam zamiaru z nich rezygnować :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja mam podobnie, ser moge jesc sam - plastrami, bez pieczywa xD

      Usuń
    2. No jakbym widziała moje dzisiejsze śniadanie :D

      Usuń
  7. zdrowe odżywianie to na prawdę świetny pomysł, ale ciężko jest zrezygnować z ulubionych słodyczy
    obserwujemy?
    http://paolciapolcia16.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. na szczescie sa zdrowe zamienniki - wczoraj robilam domowe, zdrowe ptasie mleczko (y)

      ok, juz obserwuje :)

      Usuń
  8. Nawet podoba mi się nowa piramida żywienia - można powiedzieć, że jest o niebo lepsza od tej starej. Moim zdaniem czerwone mięso powinno być wykluczone kompletnie. Jest silnie rakotwórcze. Sama oprócz ryb, nie jem mięsa wcale. Uważam, że mi nie potrzebne. Zamierzam w przyszłości kompletnie z niego zrezygnować :) Uwielbiam zdrowe odżywianie, to moja pasja. Gotowanie uwielbiam. Chyba mamy podobne zainteresowania, a na twojego bloga pewnie jeszcze zajrzę! Zapraszam do mnie myślę, że na moim blogu też znajdziesz coś dla siebie.
    niejromantycznahazel.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. * http://mniejromantycznahazel.blogspot.com/

      Usuń
    2. Za chwilke do Ciebie zajrze :)
      Jestem wlasnie ciekawa jakie zalozenia przy przeprowadzaniu badan na temat czerwonego miesa wysuneli badacze, bo od wyjsciowego punktu widzenia wiele zalezy, jestem tez ciekawa czy mieso czerwone samo w sobie jest rakotworcze, czy przez dodadki w postaci antybiotykow. Wiele osob musi je jesc z racji duzej zawartosci zelaza, bo takie w roslinach nie zawsze dobrze sie przyswaja.
      Sama rowniez jem ryby i owoce morza, czasami - rzadko jem mieso indycze. Osobiscie dobrze sie czuje, ale pilnuje by wszystko w moim jadlospisie sie znalazlo, zeby nie nabawic sie niedoborow :)
      Do nastepnego! :)

      Usuń
    3. Strasznie chcialam skomentowac twoj ostatni wpis na blogu, ale ta (wtyczka?) z instagramem na dole uniemozliwia mi zatwierdzenie komentarza :(

      Usuń
  9. Ale świetny post!
    Zapraszam http://www.emptyy-promises.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  10. Myślę, że ta nowa piramida jest bardziej odpowiednia dla naszego żołądka, aczkolwiek ja mimo tego, że nie powinnam często objadam się słodyczami. Obserwujemy?
    are-we-cool-enough.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaobserwowalam :)

      Ja tez lubie slodkosci, ale mam juz mase wyprobowanych przepisow na slodkie deserki, ktore nie sa az tak tuczace jak te sklepowe :)

      Usuń
  11. ja staram się jeść zdrowo i mniej słodko:) gdzie masz gadżet do obs googla?

    OdpowiedzUsuń
  12. Miło wszystko się czytało :P wiele informacji przydatnych! Lubię takie posty.
    Obserwujemy?
    zapraszam na : twoimioczami.blogspot.com :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Przede wszystkim warto dużo czytać - jeśli nie fachowej literatury to chociaż podręczniki dla studentów o żywieniu, dietoterapiach itp.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak to na pewno, jezeli ma sie dostep i czas to jak najbardziej zawsze warto poglebic wiedze w danym zakresie :)

      Usuń
  14. Bardzo dużo informacji zawarłaś w poście. Na pewno mi się przydadzą. Ostatnio na temat piramidy żywienia robiłyśmy z przyjaciółką w szkole gazetkę. Więc co nieco na ten temat wiem. Obserwuje i liczę na to samo :) Zapraszam do mnie z-pasja-w-obiektywie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że pomogłam!
      Robi się ;)

      Usuń
  15. Bardzo podoba mi się ta nowa piramida żywienia. Zdrowe odżywianie jest teraz w modzie i wiele młodych ludzi zmienia swój tryb życia. Mam nadzieję ze twój post okaże się dla kogoś pożyteczny :)

    Mój kawałek internetu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chciałabym bardzo aby się przydał i cieszy mnie to, że ludzie zaczeli zwracać uwagę na to co jedzą i jak żyją w ogóle.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  16. Great Post!

    Would you like to support each other by follow on GFC & G+?
    Please Let me know if you follow me and I’ll follow back asap!

    Love xx
    Official Seol ♥

    OdpowiedzUsuń
  17. Czytałam o tym dużo, ale jakoś mnie nie przekonało. Każdy człowiek powinien miec swoja własną piramide tak jak powiedziałaś - obserwowac swój organizm :) Lubie Twoje notki, zawsze coś mądrego przekażesz!
    buziaki! x
    smile-for-me-beautiful.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  18. Niezwykle motywujące posty, aż się chce jeść zdrowo!
    Z przyjemnością Cię zaobserwuję i zapraszam naturalnie do siebie :)
    doskaslifestyle.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  19. Świetny post ;)
    Zapraszam http://www.emptyy-promises.blogspot.com/
    Może wspólna obs?

    OdpowiedzUsuń