poniedziałek, 2 listopada 2015

Bialko roslinne.



Witam Was kochani!
Stali czytelnicy mojego bloga wiedza, ze od jakiegos czasu jestem na diecie wegetarianskiej. Powiem Wam, ze czuje sie na niej naprawde dobrze. Balam sie na poczatku, ze nie bede potrafila ulozyc sobie zbilansowanej, pelnowartosciowej diety.
Szukalam pomocy w srodowisku weganskim i wegetarianskim w internecie, osobiscie odradzam Wam niestety podobne pomysly. Chyba, ze lubicie jak po was sie ''jezdzi''. Nie jesz od zawsze tylko przyslowiowej ''salaty'' (jadlospis - TUTAJ), masz jakiejkolwiek natury problem lub obawe z przejsciem na diete bezmiesna - jestes najgorszy, jestes podczlowiekiem.
Nie mowie, ze wszyscy tacy sa, duzo pomocy udzielila mi moja kolezanka - Sandra, ktora jak sie okazalo jest weganka.
Czemu o tym pisze?
Ludzie musza zrozumiec, ze aby zmienic cos w swiadomosci ludzi, nie trzeba na nich skakac - wystarczy rozmowa i chec pomocy, fajne argumenty i rzeczowa wiedza. Tylko tyle.
Czy swiat nie  bylby wtedy lepszy? A przeciez miedzy innymi o to chodzi w calej ideii wegetarianizmu :)

Ale wrocmy do tematu :)
Wiele osob, w szczegolnosci cwiczacych obawia sie diety wegetarianskiej, poniewaz o miesie mowi sie ze jest bialkiem PELNOWARTOSCIOWYM.
Czy zatem bialko roslinne, jest mniej wartosciowe?
Jest to dobre pytanie, poniewaz bialko jest glownym budulcem naszych miesni.
Caly ''myk'' polega na tym, ze bialka skladaja sie z aminokwasow. Niektore aminokwasy nasz organizm wytwarza samodzielnie (a. endogenne), inne natomiast musimy dostarczyc z pokarmem (a. egzogenne). Bialko zwierzece zawiera wszystkie potrzebne aminokwasy egzogenne poza jednym, w niektorych roslinach prakuje poszczegolnych bialek, lub witaminy B, ale mozna przeciez polaczyc ze soba produkty (ryz zawiera np zawiera wiekszosc potrzebnych aminokwasow, aby uzupelnic posilek o te brakujace dodajemy brukselke czy kotleta sojowego:))! Wyjatkiem tutaj jest soja i amarantus, rosliny straczkowe oraz orzechy wszelakiej masci - te produkty sa praktycznie idealnym zrodlem bialka i witamin!

Spozycie bialka:
FAO/WHO za bezpieczny uważa poziom spożycia białka = 1g/kg masy ciała /dzień czyli ok 65-70g czystego białka dziennie. Bezpieczny poziom spożycia białka wyrażony w odsetku kalorii białkowych powinien wynosić 11-14% kcal. Powyżs ze normy odnoszą się do zdrowych ludzi niewykazujących zaburzeń metabolicznych i zakładają spożycie białka wzorcowego o wartości odżywczej 100%.
Wartość odżywcza przeciętnej diety będącej mieszaniną białek roślinnych waha się od 65 do 75% co oznacza, że ilość białka roślinnego faktycznie spożywanego w ciągu dnia powinna być nieco wyższa niż w przypadku białka odzwierzęcego i wynosić nie 1 gram, a 1.3 – 1.6 grama na każdy kg masy ciała.

Nadmiar bialka:
Nadmierne spożycie białka, które często występuje w krajach rozwiniętych, w tym również w naszym kraju, w niektórych grupach zdrowych ludzi nie jest korzystne dla zdrowia i jest nieuzasadnione ekonomicznie. U dorosłych nadmierne spożycie tego składnika stanowi dodatkowe obciążenie dla pracy nerek oraz wątroby. Nadmierne spożycie białka wiąże się na ogół ze wzrostem konsumpcji mięsa, wędlin i serów, które zwykle zawierają wysoki odsetek tłuszczu. Dieta wysokobiałkowa staje się wówczas dietą wysoko białkowo - tłuszczową, co może prowadzić do rozwoju otyłości i miażdżycy oraz nadciśnienia tętniczego, zaburzenia metabolizmu i wzrostu czynników ryzyka miażdżycy.



Czy spotkaliscie sie z mitem ''pelnowartosciowego'' bialka w miesie?
Czy uwazacie, ze post jest przydatny?
O czy jeszcze chcialy/chcieli-byscie przeczytac na moim blogu?
Zapraszam do dyskusji!


PS: Nie namawiam Was do zmiany diety, pokazuje jedynie alternatywe :)

10 komentarzy:

  1. Fajny, motywujący blog!

    http://wiktoriaotto.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Dużo można się dowiedzieć z tego posta, a wcale nie są to rzeczy na logike. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zeby logicznie myslec, trzeba miec jakas wiedze, wtedy cos zaczyna sie dziac :D

      Usuń
  3. Ciekawy blog, lubię tą tematykę :)

    majadepp.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciesze sie w takim razie, ze do ciebie dotarlam :)

      Usuń
  4. ciekawy blog

    http://iamemilia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. ja na razie zostanę przy diecie zwyczajnej, zdrowej. mam jeszcze 15 lat i od czasu do czasu potrzebuję mięsa ;)
    healthybeautylifestyle

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wedlug badan dieta wegetarianska nalezy do najzdrowszych dostepnych diet :)
      Ale oczywiscie nie bede cie tu zasypywac informacjami, jezeli bedziesz chciala na takowa przejsc, poszukasz informacji :)

      Usuń