czwartek, 10 września 2015

Jedz pomidory...codziennie!




Czesc!
Mam dzisiaj dla Was nowy post, kulinarny mozna by powiedziec.
Wiem, ze lato dobiega ku koncowi, a pomidory kojarza nam sie glownie z latem, ale mysle ze warto wspomniec o ich cudownych wlasciwosciach, bo mamy to szczescie, ze mozemy je kupic przez caly rok!
Warto je jesc codziennie! Juz po tygodniu diety pogatej w pomidory zobaczysz dlaczego sa tak waznym elementem kuchni srodziemnomorskiej - bardzo dobrej kuchni dla naszej figury.

Bez pomidorow nikt z nas nie wyobraza sobie dobrej pasty, pizzy czy lasagne. Na pomidorach opieraja sie tez golabki czy fasolka oraz nasza polska krolowa zup - pomidorowa!
Wiekszosc ludzi do kazdej kanapki dodaje choc plasterek pachnacego, swiezego, czerwonego pomidora. Co on takiego w sobie ma?

Prawda jest taka ze wiekszosc warzyw i owocow traci swoje walory odzywcze przez obrobke kuchenna i termiczna. Pomidor nie nalezy do tej grupy! Wrecz uwielbia przetwarzanie!
Tajna bronia pomidora jest likopen ( ci ktorzy uwazali na biologii wiedza, ze jest to przeciwutleniacz i barwnik). A wiec likopen nie tylko nadaje kolor pomidorkom, ale neutralizuje wolne rodniki!
Co to znaczy dla przecietnego czlowieka? Nadwyzka wolnych rodnikow sprzyja rozwojowi wielu chorob cywilizacyjnych. Likopen wplywa tez korzystnie na luteine, bardzo wana dla naszych oczu!
Co jeszcze znajdziemy w pomidorze? Witamine B,C, E oraz wapn, magnez, zelazo i potas.

Likopen znacznie latwiej wchlania sie do naszego organizmu po obrobce termicznej, dlatego mowi sie, ze pomidory sa cieplolubne. Przyswajalnosc likopenu wzmacnia tez tluszcz, dlatego pomidor tak czesto podawany jest z kropla oliwy z oliwek :)

Wedlug badan wysoki poziom likopenu az pieciokrotnie redukuje ryzyko zachorowania na raka szyjki macicy! U mezczyzn, ktorzy sporzywaja pomidory 10 + razy w tygodniu, ryzyko rozwoju raka prostaty spada o 1/3!
Likopen poprawia tez prace ukladu krwionosnego, pomaga w usuwaniu zlego cholesterolu, chroni przed utrata tkanki kostnej, a latem dieta pomidorowa dziala jak filtr sloneczny! Do tego wszystkiego dopisze, ze miazsz pomidora oczyszcza i nawilza skore!
Przekonalam Was do jedzenia pomidorow?
Tak?

Oto kilka przepisow!

Pomidory zapiekane z kuskusem i serem kozim (300kcal)
2 srednie pomidory 
4 lyzki kaszy kuskus
2 lyzeczki sera koziego
2 lyzeczki posiekanej pietruszki (nac)
2 lyzeczki oliwy
zobek czosnku, sol oraz pieprz

Wydrazone pomidory napelnij kasz, wymieszaj z oliwa, czosnkiem i serem kozim z pietruszka. Dopraw. Piecz w piekarniku w temp 160st przez ok. 20min

Tarta pomidorowo-rozmarynowa z migdalami (450 kcal)
1/4 sera  mozarella
2 garsci pomidorkow koktajlowych
kilka galazek rozmarynu
lyzeczka platkow migdalowych
zoltko jaja
1/4 szklanki wody
szklanka maki pszennej pelnoziarnistej
1/2 kostki masla
szczypta soli

Do maki dodaj zimne posiekane maslo, dodaj zoltko i wode, posol. Wyrob ciasto i schlodz przez 30 min. Poddus pomidorki az powstanie z nich sos (zostam 2 do dekoracji). Ciasto rowalkuj, wyloz na formie do tarty i przykryte papierem piecz w temp. 190st przez 25 min. Po wykrojeniu jednego kawalka naloz sos pomidorowy i ser. Ozdob pomidorkami i rozmarynem, posyp platkami i piecz jeszcze 10 min.

Kokilki jajeczno-pomidorowe z feta (300kcal)
2 jaka
1/8 sera feta
pomidor
garsc szpinaku
kromka chleba razowego
pieprz i sol

Uformuj z grubego papieru do pieczenia dwie male foremki, a na dno wsyp pokrojony w kostke chleb. Do kazdej wbij jajko, przypraw i dodaj pomidorka, fete oraz szpinak. Zapiecz wszystko w temp.160st przez 15 minut.

Smacznego!


Jesz pomidory?
Lubisz je czy raczej jesz z musu?
Przekonalam Cie do jedzenia wiekszej ilosci pomidorow?
JEsli uwazasz, ze post jest przydatny kliknij lajka w google + lub udostepnij!
Pozdrawiam!:)

16 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Naprawde prawdziwa bomba witaminowo mineralna. Przepisy sa swietne. Pewnie skorzystam,mimo ze nie przepadam za pomidorami....

    Www.redbarmaid.blogspot.de

    Zapraszam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto skorzystac, bo rzeczy z pomidorow potrafia byc pyszne. Sama kiedys nie docenialam smaku pomidora, ale po czasie wszystko sie zmienilo :)

      Usuń
  3. Ja uwielbiam pomidory, jem je często i często też pije sok pomidorowy, a czasami nawet przecier. Ten przepis też wypróbuję ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam!
      Ja sama jestem wielka fanka soku pomidorowego, doprawiam go tylko delikatnie pieprzem lub chilli, w zaleznosci od tego czy sok ma bardzo intensywny smak :)

      Usuń
  4. Ten kuskus i ser kozi mnie zachęcił
    http://happinessismytarget.blogspot.com/?m=1

    OdpowiedzUsuń
  5. Kocham pomidory pod każdą postacią. Przepisy na pewno wypróbuję. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciesze sie, witaj w klubie! :)
      Goraco polecam!:)

      Usuń
  6. http://darkblondex.blogspot.com/2015_09_01_archive.html zapraszam na naszego bloga, zostawcie komentarz czy wam się podoba, co sądzicie i jak sie zapowiada. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Tarte dzis robie na obiad ! Uwielbiam pomidory i wszystko co jest z pomidorami !

    Pozdrawiam pysiaxoxo.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. i jak wyszla Ci tarta? :)
      JA dzis na slodko z truskawkami ;)

      Usuń
    2. Troche zmienilam przepis bo nie była to typowa tarta okrągła (bo nie mam takiej blaszki ;( ) więc była prostokątna ,ale była przepyszna!

      Usuń
  8. Jeeeej ja uwielbiam pomidory bym mogła je jeść kilogramami bez żadnych przygotowań, ale przepisy sobie zapisuje na pewno sie przydadza. Przebrnęłam przez kilka postów na Twoim blogu i jest ciekawie - dodaje do obserwowanych :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mam podobnie jesli o pomidory chodzi :)
      Czsami kiedy naprawde nie mam czasu, biore sobie pomidora do pracy zamiast kanapki ;)
      Ciesze sie ogromnie!
      Pozdrawiam! :)

      Usuń
  9. Lubię pomidory pod każdą postacią oprócz na kanapce xD Nienawidzę jak sok z pomidora moczy mi chleb ^^
    Pozdrawiam
    Mój blog - KLIK

    OdpowiedzUsuń