niedziela, 26 lipca 2015

Jest cieplo, jesc nie bede!



Czesc moi mili! :)
Przybywam do Was z nowiutkim postem, mysle ze calkiem na czasie.
Postaram sie Wam uzmyslowic jak bardzo wazne sa regularne posilki latem.
Wiem, ze lato to taki czas kiedy nie chce nam sie jesc, glownie przez wysokie temperatury oraz zabieganie - latem jest przeciez tyle do zrobienia.
Pewnie niejedna z Pan mysli sobie, ze to dobrze, bo nie jedzac zgubi zbedne kilogramy bardzo szybko. Musze Was zmartwic - to nie dziala!

Czemu akurat latem cierpimy na oslabiony apetyt?
W naszym organizmie dochodzi do zachwiania bilansu cieplnego. Cialo wytwarza I otrzymuje duze ilosci ciepla z otoczenia - znacznie wiecej niz jest w stanie oddac. Do naszego mozgu dociera informacja, ze grozi nam przegrzanie, dlatego potrzeby fizjologiczne takie jak trawienie schodza na dalszy plan.

Kiedy nie jemy nie chudniemy. Dziwnie brzmi, nie?
Ale to prawda. Opuszczajac kolejne posilki nasz organizm zaczyna oszczedzac energie. Tempo naszej przemiany materii spade dyrastycznie! Jedzac malutko, niedostarczmy cialu bialka, ktore jest budulcem jak  I weglowodanow zlozonych oraz dobrych, zdrowych tluszczy, witamin itd. Witaminy ktore szybko uciakaja z naszego organizmu to witaminy z grup A, C, E oraz kwas foliowy. Rezultatem tego jest oslabienie miesni, nasza skora zaczyna sie starzec, a jakby tego bylo malo pojawia sie rozkojarzenie.

Jak nie dopuscic do takich nieprzyjemnych niedoborow i zmian?
Najlepiej dla Ciebie bedzie, gdzy zaczniesz jesc 4-5 malutkich posilkow dziennie.
Wiem, wydaje sie ze to strasznie duzo, ale sa to male porcje z ktorymi sobie poradzisz ;)
Pamietaj tez, ze posilki powinno sie jesc o zblizonych porach w rownych odstepach czasowych - wtedy nasz organizm spala kalorie na biezaco, nie musi magazynowac energii (najczesciej robi to w postaci tluszczu! Tak, tak nasze faldki to zapasy energii... )
Jedz powoli!
To kolejny wazny element. Lepiej trawisz jedzenie, konsumujac w spokoju.
Staraj sie jesc duzo warzyw i owocow! (wiecej tych pierwszych, z racji fruktozy zawartej w owocach nie wolno z nimi przeginac, szczegolnie przed snem!)
Owoce i warzywa to cenne zrodlo witamin i mineralow oraz nawodnia nasz organizm, co latem jest bardzo wazne!
Nie odmawiaj sobie chudego miesa oraz ryb: to doskonale zrodla bialka! (zwierzece bialko jest bardziej korzystne dla naszych miesni niz roslinne)
Przygotuj potrawy w lzejszej wersji - idealne na lato - grillowane lub gotowane na parze.
Jezeli nie masz ochoty na cieple posilki idealnym rozwiazaniem sa saltaki z indykiem lub tunczykiem oraz chlodniki ze swierzych warzyw na baize jogurtu czy kefiru.
Zrezygnuj latem z ciezkostrawnych potraw, smazonych posilkow oraz mocno przyprawionych.
Nie podjadaj miedzy posilkami!

Co z plyniami?
Dla naszego organizmu minimalna liczba plynow to 2 litry wody dziennie TUTAJ.
Jezeli cwiczysz nalezy ci sie litr w gratisie ;)
Pocac sie nasz organizm traci elektrolity - zjoniszowane zwiazki mineralne znajdujace sie w plynach tkankowych - odpowiadaja one za przesylanie impulsow nerwowych.
Niedobor elektrolitow doprowadza do zaburzen rytmu serca, wzrostu cisnienia, omdlenia...
Unikaj gotowych napoji w butelkach i kartonach.
Zawieraja strasznie duzo cukrow prostych, a to nic dobrego. Cukry proste utrudniaja wchlanianie sie wody w organizmie, a nie o to chyba chodzi przy temperaturze +35 stopni?
Odpusc sobie kawe i energetyki - kofeina w nich zawarta zaburza w trakcie upalow rownowage elektrolitowa!

Mam dla was jeszcze maly prezent w postaci przepisu na domowy izotonik!

ok. 15 kcal/100g
400 ml wody mineralnej, niegazowanej
2 lyzki syropu klonowego
2-3 lyzki soku z cytryny lub limonki
1/4 lyzeczki soli morskiej.

Wymieszaj i popijaj po treningu :)



A jak to jest z Waszym jedzeniem latem?
Jecie regularnie?
Co przyrzadzacie w takie upaly?
Podzielcie sie wiedza! :)

22 komentarze:

  1. Ją tam zawsze latem mam taki wielki apetyt. Ciekawy post
    http://justine-and-nicole.blogspot.com/?m=1
    Zapraszamy na nowy post.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja też latem jem na potęgę, ale to pewnie temu, że w wakacje strasznie się nudzę. ;) Bardzo podoba mi się Twój post. Blog z resztą też. :)
    Wpadaj do mnie, jeśli masz ochotę http://msuleks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo Ci dziekuje! :)
      Ja z kolei nie jem nic poza owocami, warzywami ;)

      Usuń
  3. Bardzo przydatny post :)
    http://magicloony.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Latem to ja najchętniej nic nie jem, jedzenie jest fuj. Albo opycham sie grillem a pozniej narzekam ze za ciezko sie czuje. No ale lato rzadzi sie wlasnymi zasadami :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hahah czasami mam podobnie z tym grillem :D

      Usuń
  5. A ja Latem nie mam w ogóle apetytu ;-; ale dzięki temu chudnie mi się parę kilo :D A co do postu to bardzo fajny i przydatny :)

    Zapraszam do mnie : http://zyciepelneudow.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeżeli o mnie chodzi to mój apetyt nie zależnie na pogodę jest różny- czasem potrafię nic nie jeść jak jest zimno, a jak jest ciepło to czuję głód co chwila.Mimo to staram i tak się ograniczać teraz w okresie letnim w jedzeniu bo zauważyłam,że przesadzam.
    http://seemixieblog.blogspot.com - Zapraszam do siebie ,mam nadzieje,że coś się dla Ciebie znajdzie ♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja raczej latem jestem z tych niejadkow ;)
      Zima moge jesc caly czas, niestety ;x
      Zajrze do Cb! :)

      Usuń
  7. Ja latem nie mam wcale apetytu, jem najczęściej lody i gdy czuję się głodna zjadam coś małego (przeważnie jestem głodna co 3-4 godziny, więc na szczęście jem w miarę regularnie) :D I bardzo małe porcje, a wodę piję litrami!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zazdroszcze! Ja sie musze sporo napracowac zeby jesc regularnie i wgl jesc :D

      Usuń
  8. Ja na szczęście nie mam takiego problemu i nawet latem jem regularne małe posiłki:). Bardzo ciekawy post :)
    Www.allicestyle.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To bardzo dobrze dla Ciebie!
      Zazdroszcze!
      Dziekuje za mile slowa i zajrze do Cb!

      Usuń
  9. super ! bardzo przydatny post !

    brunettevibes.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. No właśnie. W lato nie mam takiego apetytu jak zimą. Tłumaczę to sobie, że po prostu jest gorąco i dlatego mi się nie chce, ale tak na prawdę nigdy nie znałam prawdziwej przyczyny. Dzięki za post!
    written-by-life.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma za co! :)
      Ciesze sie ze pomoglam!

      Usuń
  11. Jestem u Ciebie na blogu pierwszy raz, ale spodobał mi się!
    Nigdy jakoś nie przeglądałam blogów związanych z aktywnością fizyczną, itd. Jednak wiem, że ten będę odwiedzała częściej, zaraz przejrzę jeszcze cały od początku - dodaję do obserwowanych ;)
    Co do posta. Mam dokładnie tak! Latem moje jedzenie ogranicza się do minimum. Chociaż u mnie jest bardziej tak, że wolałabym jeść częściej, a po prostu mniej.
    Pozdrawiam, spokojnej nocy!
    U mnie post cały na biało, zapraszam do skomentowania najnowszego posta :*
    stylowka4u.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O jejku <3
      Strasznie sie ciesze!
      Mam nadzieje, ze Cie nie zawiode!
      Zajrze do Ciebie i zostawie slad po sobie! :)

      Usuń