niedziela, 7 czerwca 2015

O zdrowym odzywianiu czesc 1




Hej!
Witajcie serdecznie :) Juz pomykam do Was z nowym postem!
Caly dzien spedzilam dzisiaj na swiezym powietrzu, bo az szkoda w tak piekna pogode siedziec w czterech scianach.
   Dzisiaj chcialabym Wam przyblizyc nieco temat zdrowego odzywiania.
Powiem Wam na co zwracac uwage, jakie przekaski omijac, oraz podam moj przykladowy jadlospis (osoby zainteresowane przepisem, zapraszam do napisania maila ;))

Zdrowe, swiadome odzywianie to nie jest taka prosta sprawa, oj nie, Kiedy jestes zabiegany czesto nie masz czasu na stanie przy garach, wolisz skoczyc na ''fast fooda z budki'' niz zjesc cos smacznego. Do tego wiele osob uwaza, ze dieta oznacza jedzenie non stop salaty, albo glodzenie sie, a to nie jest tak!

Na poczatek podam Wam kilka podstawowych zasad, jakimi powinnismy kierowac sie podczas zdrowego odzywiania. Musicie wiedziec, ze DIETA to az 70% sukcesu, reszczta to aktywnosc fizyczna! A wiec zacznijmy...


  1. Posilki jedzmy o tej samej porze.
Zdecydowanie! Na pewno wiele razy slyszeliscie to pierwsze przykazanie zdrowej diety. Regularne posilki, ok ale dlaczego? Jezeli posilki bedziemy jesc regularnie, nie dopuscimy do odkladania sie tluszczu w naszym organizmie (ach, te boczki!). Jedzenie kiedy mi sie chce sprawia, ze zmuszamy swoj organizm do magazynowania tluszczy, a to sprawia ze przybieramy na wadze, a nie o to nam chodzi - prawda? Jezeli zaczniesz jesc 4-5 posilkow dziennie, unikniesz tworzenia sie tych magazynkow :)

     2.  Proporcje.
Zrowy talerz jedzenia powinien skladac sie z 1/2 warzyw, 1/4 bialka i 1/4 weglowodanow. Na temat zapotrzebowania tych wartosci, napisze w kolejnym poscie :)

     3.  Odopwiednia ilosc kalorii.
To wazny element, naprawde. Smiesza mnie czesto ludzie, ktorzy ucinaja te kalorie jak tylko moga i stosuja glupie diety typu 1200 kcal, czyli niewazne co jesz, wazne zeby nie przekroczyc tej liczby kcal. No serio? A czy wiecie, ze dostarczanie niewystarczajacej liczby kalorii do naszego organizmu moze spowodowac zniszczenie miesni, wypadanie wlosow, lamanie sie paznokci, problemy z cera i wiele innych? Nasz organizm gdy jest ''glodny'' pochlania energie z tluszczu, by funkcjonowac, ale nie tylko! Pozerane sa nasze miesnie. Czy warto wiec stosowac tak bezmyslne diety? Przeciez nie chodzi o to by zgubic miesnie... 

    4. Jedz sniadanie!
Kurcze, to mega wazne. Wiem ze czasami to ciezkie, bo po obudzeniu sie, nie czujemy glodu, ale warto jest ''wtrabic'' chociaz jogurt naturalny czy owoc.  Ponad to sniadanie powinno stanowic 30 % dziennego zapotrzebowania na energie, wiec sami widziecie. W sniadaniu sila! Co jesc na sniadanie? Bialko i owoce oraz weglowodany zlozone (ale niekoniecznie, weglowodanow mozecie dostarczac w innych posilkach, jezeli nie lubicie sniadania bogatego w weglowodany).

    5. Co powinnismy ograniczyc? 
Produkty, ktore powinnismy ograniczyc to takie, ktore zawieraja tluszcze nasycone np. maslo, czerwone mieso, dalsza lista: biale pieczywo i makaron, slodycze (weglowodany proste), produkty przetworzone oraz fastfoody. 

    6. Pojadaniu mowimy - NIE
Podjadac nie wolno, ale wiadomo jak jest. Jesli odczowasz glod wypij zielona herbate, zjedz jakis owoc czy warzywo, albo garsc orzechow :)

   7. Woda, woda i jeszcze raz woda!
O wodzie pisalam juz w jednym z postow. Jak sami widzicie nie da sie jej ominac :)
Wode trzeba pic i juz!

   
Zasady zasadami, a teraz pora na moj przykladowy jadlospis! :)


  • Pierwsze sniadanie: jajecznica z 2 jaj, z suszonymi pomidorkami, szczypiorkiem i serem feta
  • Drugie sniadanie: 2 kromki chleba razowego z salata, pomidorem, ogorkiem, poledwica oraz kielkami rzodkiewki (lub kazdymi innymi)
  • Obiad: piers z kurczaka w marynacie z jogurtu naturalnego, musztardy francuskiej, rozmarynem, tymiankiem i sokiem z cytryny; pol torebki kaszy gryczanej polanej oliwa z oliwek oraz mix salat z pomidorkami koktajlowymi, mozarella mini i oliwa.
  • Podwieczorek: zupa krem z brokulow i groszkiem ptysiowym
  • Kolacja: salatka z grillowanym kurczakiem


Pytania o przpisy kierujcie droga mailowa.. :)
O zdrowym odzywianiu, liczeniu kalorii oraz o tym co jesc w trakcie, po i przed treningiem w kolejnych postach - badzcie czujni! :)


4 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. Jest pyszna! Koniecznie spróbuj! :)

      Usuń
  2. Z tymi kaloriami to jest tak, że jakby patrzeć tylko na nie, to możnaby w ciągu dnia zjeść same 2 tabliczki czekolady, a to nie o to chodzi :) Jeżeli chodzi o ograniczanie, to zaczęłabym od cukru białego i chemii spożywczej, potem polecam odstawić pszenicę, a następnie modyfikować dietę w zależności od zapotrzebowania własnego organizmu. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak, dlatego pisałam o róznorodności w posiłkach :)

      Usuń